Uddannelsesplan 4. praktik

Område

Bachelorprojekt, herunder 4. praktikperiode.

Bachelorprojektet udspringer af den studerendes specialiseringsområde. Bachelorprojektet og den tilhørende bachelorpraktik tager udgangspunkt i en professionsrelevant problemstilling.

Bachelorprojektets problemformulering danner grundlag for en empirisk og teoretisk analyse, identifikation af udviklingsmuligheder og perspektivering af praksis.

Kompetencemål

Den studerende kan identificere, undersøge, udvikle og perspektivere pædagogfaglige problemstillinger.

Vidensmål

Den studerende har viden om:

  1. virkefelter for den pædagogiske profession,
  2. pædagogfaglig udvikling og innovation,
  3. pædagogens professionsfaglighed og professionsetik,
  4. følgende forholds indflydelse på den valgte problemstilling:
    • Kulturelle og sociale
    • Institutionelle og organisatoriske
    • Historiske, samfundsmæssige og internationale
  5. nationale og internationale forsknings- og udviklingsresultater af relevans for den valgte problemstilling
  6. empiriske undersøgelsesmetoder samt deres muligheder og begrænsninger og
  7. opgaveskrivning og faglig formidling.

Færdighedsmål

Den studerende kan:

  1. identificere, afgrænse og undersøge en relevant professionsfaglig problemstilling af både teoretisk og praktisk karakter,
  2. identificere og fagligt vurdere muligheder for udvikling og kvalificering af pædagogisk praksis,
  3. formidle etiske og handleorienterede overvejelser, der kvalificerer pædagogisk samspil, og demonstrere professionsfaglig dømmekraft,
  4. inddrage organisatoriske og samfundsmæssige forhold i perspektiveringen af den valgte problemstilling,
  5. inddrage viden og forskning i en faglig argumentation,
  6. vurdere og begrunde valget af metoder til indsamling af empiri og
  7. formidle analyse- og undersøgelsesresultater mundtligt og skriftligt.

Institutionens rammer for empiriindsamling

Herunder tilladelser til f.eks. fotografering, videooptagelse mv.

Der skal indhentes tilladelse fra forældre, hvis man vil bruge billeder mm af børnene.

Hvis det er kolleger/personale, så spørger man, om det er ok.

Der aftales med kontaktperson, hvad der er brug for i perioden, herunder interviews med evt. diverse faggrupper og aftaler omkring børnegrupper.