Uddannelsesplan 3. praktik

Område

Samarbejde og udvikling

Området retter sig mod tværprofessionelt samarbejde og det lovgivningsmæssige og organisatoriske grundlag for pædagogens ansvar og opgaver.

Kompetencemål

Den studerende kan arbejde tværprofessionelt med udvikling af skole- og fritidspædagogik, så børn og unges trivsel, udvikling og læring fremmes.

Vidensmål

Den studerende har viden om:

1. institutionelle og organisatoriske rammer for det skole- og fritidspædagogiske arbejde,
  2. tværprofessionelt samarbejde med lærere og andre faggrupper, herunder teamsamarbejde og kollaborative fællesskaber,
  3. praktikstedets organisation i forhold til tværprofessionelt samarbejde,
  4. forandringsprocesser og innovation,
  5. didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og
  6. førstehjælp.

Færdighedsmål

Den studerende kan:

1. agere professionelt inden for de givne institutionelle og organisatoriske rammer for området,
  2. analysere, vurdere og agere på faglige udfordringer i samarbejdet med lærere og andre faggrupper,
  3. indgå i samt analysere og vurdere praktikstedets tværprofessionelle samarbejdspraksis,
  4. deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag,
  5. sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis og
  6. udføre grundlæggende førstehjælp.

Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen?

Videns- og færdighedsmål 1

I samarbejde med ens vejleder, kan den studerende stå for den undervisning der forgår i UUV timerne.

Derved får man afprøvet hvordan det er at arbejde som skolepædagog, hvordan forbereder man sig og hvordan arbejder man med de opgaver der er i forhold til den pædagogiske uddannelse på det enkelte sted.

Videns- og færdighedsmål 2

Der er fast hver uge skemalagt samarbejde mellem lærer og pædagoger, dette er man automatisk en del af.

Der deltages i forældremøder og forældresamtaler.

I det omfang det er fagligt forsvarlig, deltager man i netværksmøde.

Man deltager i de ting der sker på skolen i forhold til den faggruppe man tilhører.

Videns- og færdighedsmål 3

Se ovenfor.

Videns- og færdighedsmål 4

Man er med i det arbejde (møder/kurser), som der er på skolen i forhold til skolens udvikling. De målsætninger, som skolen arbejder med:

• PLF
  • MinUddannelse
  • Co-teaching
  • Inklusion

Videns- og færdighedsmål 5

Kan reflekter, analysere, dokumentere udvikle/vurdere pædagogisk praksis i forhold til børnegruppen, med udgangspunkt i den viden og fagsprog man har tilegnet sig.

Videns- og færdighedsmål 6

Undervisning på studiedage.

Relevant litteratur

• Mål for folkeskolen
  • Inklusion og viden om inklusion børns vanskeligheder
  • Sprog og læringsformer
  • klasserumsledelse
  • Co-teaching

Samt relevant faglitteratur i forhold til egne mål og forløb.

Evaluering

At den studerende har tilegnet sig nok viden om skole/sfo dagligdag, arbejdsmetoder og samarbejde.

Kan stå på egne ben.

Kan redegøre for relevant litteratur og koble det sammen med dagligdagen.

Refleksion over det, der arbejdes med og det der sker på skolen.

Organisering af vejledning

Arbejdstiden ligger så vidt muligt med så meget samtid med vejleder, som det kan lade sig gøre.

Vi tilbyder vejledning 1 gang om ugen ca. 1-1½ time (dog ikke i ferier)

Den studerendes portfolio inddrages så meget som muligt, da den studerende opfordres til at bruge den mest muligt. Et godt udgangspunkt for vejledningen.

Institutionen som praktiksted

Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger?

• At man har interesse for børnegruppen
  • At man er opsøgende og undrende
  • At man er deltagende
  • At man kan møde til tiden og er klar
  • At man er omstillingsparat og aktiv
  • At man kender og kan tydeliggøre egne grænser
  • At man er empatisk

Den studerendes arbejdsplan

I de fleste tilfælde vil arbejdstiden ligge mellem kl. 08.00 og 17.00.

I forhold til, hvordan der arbejdes med mål, laves der en oversigt i samarbejde med vejleder.

Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution

Hvis der er bekymring eller problemer i praktikforløbet, tages der en samtale med den studerende. Er det af mere alvorlig karakter, kontaktes uddannelsesstedet. I forhold til for meget fravær, er proceduren den samme, som for det faste personale.