Uddannelsesplan 2. praktik

Område: Udviklings- og læringsrum.

Kompetencemål

Den studerende kan skabe sammenhænge mellem forskellige udviklings- og læringsrum og varetage pædagogiske og didaktiske opgaver i fritidstilbud og skole samt indgå i professionel kommunikation herom.

Vidensmål

Den studerende har viden om:

1. professionsfaglig kommunikation, argumentation og samarbejde,
  2. ledelse af udviklings- og læringsrum, herunder om klasserumsledelse,
  3. didaktik og metodik knyttet til læring,
  4. bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning for trivsel, læring og udvikling,
  5. omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde og
  6. 6-18 åriges forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlig behov.

Færdighedsmål

Den studerende kan:

1. kommunikere og samarbejde professionelt med forældre, kolleger, lærere og andre relevante aktører,
  2. motivere, lede og samle børn og unge om konkret læring,
  3. redegøre for sammenhængen mellem metodiske og didaktiske overvejelser og egen pædagogiske praksis,
  4. tilrettelægge, gennemføre og evaluere differentierede læreprocesser inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn og unges perspektiv,
  5. tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser, der styrker forebyggelse samt børn og unges omsorg og sundhed, og
  6. tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børn og unges forudsætninger og udviklingsmuligheder.

Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen?

Videns- og færdighedsmål 1

I samarbejde med ens vejleder, kan den studerende stå for den undervisning der forgår i UUV timerne.

Derved får man afprøvet hvordan det er at arbejde som skolepædagog, hvordan forbereder man sig og hvordan arbejder man med de opgaver der er i forhold til den pædagogiske uddannelse på det enkelte sted.

Dette giver den studerende mulighed for at afprøve metoder inden for samarbejde, kommunikation og argumentation.

Videns- og færdighedsmål 2

Der afprøves klasserumsledelse, hvor den studerende er i centrum. Dette kan være en del af Co-teaching eller de/det projekt som den studerende afprøver.

Videns- og færdighedsmål 3

Der er mulighed for at drøfte dette på vejledninger. Kan evt. lave oplæg til teamet eller p-møde.

Videns- og færdighedsmål 4

Der gives mulighed for at gøre/afprøve ting både i skole og fritids delen, enten i samarbejde eller samråd med de lærer/pædagoger der er i teamet.

Vi er åbne over for at nye tiltag kan afprøves.

Videns- og færdighedsmål 5

Vi arbejder ud fra at ”Glade børn lærer bedst”Der tages hånd om de ting der er omkring børnene og laves tiltag der hvor det er nødvendigt.

Videns- og færdighedsmål 6

Er individuelt, da vi har børn med mange forskellige behov. Der tages udgangspunkt i barnet når der laves handleplaner. Der kan være flere forskellige handleplaner i en klasse.

Relevant litteratur

• Mål for folkeskolen
  • Inklusion og viden om inklusion børns vanskeligheder
  • Sprog og læringsformer
  • klasserumsledelse
  • Co-teaching

Samt relevant faglitteratur i forhold til egne mål og forløb.

Evaluering

Kan redegøre for de ting, der arbejdes med.

Evt. relevant litteratur.

Redegøre for egen læring og projekter.

Organisering af vejledning

Arbejdstiden ligger så vidt muligt så med så meget samtid med vejleder, som det kan lade sig gøre.

Vi tilbyder vejledning 1 gang om ugen ca. 1 time (dog ikke i ferier)

Den studerendes portfolio inddrages så meget som muligt, da den studerende opfordres til at bruge den mest muligt. Et godt udgangspunkt for vejledningen.

Institutionen som praktiksted

Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger?

• At man har en interesse for børnegruppen.
  • At man er opsøgende og undrende.
  • At man er deltagende.
  • At man kan møde til tiden og er klar.
  • At man er omstillingsparat og aktiv.
  • At man kender og kan tydeliggøre egne grænser.
  • At man er empatisk.

Den studerendes arbejdsplan

I de fleste tilfælde vil arbejdstiden ligge mellem kl. 08.00 og 17.00.

I forhold til, hvordan der arbejdes med mål, laves der en oversigt i samarbejde med vejleder.

Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution

Hvis der er bekymring/problemer i praktikken, tages en samtale med den studerende. Er det af mere alvorlig karakter, kontaktes uddannelsesstedet. I forhold til for meget fravær, er proceduren den samme som for det faste personale.