Uddannelsesplan 1. praktik

Kompetencemål

De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis.

Vidensmål

Den studerende har viden om:

1. praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver
  2. målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter
  3. evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer og
  4. såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima.

Færdighedsmål

Den studerende kan:

1. anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde
  2. målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder
  3. dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, og
  4. anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.

Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen?

Videns- og færdighedsmål 1

For den første praktik gælder det, at man er mest mulig sammen med sin vejleder. Således at uanset hvad man har af erfaring, har en man kan sparre med, støtte sig til og stille alle de ”dumme” spørgsmål til.

Videns- og færdighedsmål 2

Der er frit valg for af prøvelse af praksis, men aftaler med vejleder og der sikres at det er aldersvarende (at man ikke skyder over niveau).

Videns- og færdighedsmål 3

Kan gøres sammen med vejleder (de andre vejledere), hvor man kan få feedback.

Videns- og færdighedsmål 4

Kan evt. laves som tema.

Relevant litteratur

• Mål for folkeskolen
  • Inklusion og viden om inklusion børns vanskeligheder
  • Sprog og læringsformer
  • klasserumsledelse
  • Co-teaching

Samt relevant faglitteratur i forhold til egne mål og forløb.

Evaluering

Kan redegøre for de ting, der arbejdes med.

Evt. relevant litteratur.

Redegøre for egen læring og projekter.

Organisering af vejledning

Arbejdstiden ligger så vidt muligt så med så meget samtid med vejleder, som det kan lade sig gøre.

Vi tilbyder vejledning 1 gang om ugen ca. 1 time (dog ikke i ferier)

Den studerendes portfolio inddrages så meget som muligt, da den studerende opfordres til at bruge den mest muligt. Et godt udgangspunkt for vejledningen.

Den studerendes arbejdsplan

I de fleste tilfælde vil arbejdstiden ligge mellem 8-17.

I forhold til, hvordan der arbejdes med mål, så laves der en oversigt i samarbejde med vejleder.

Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution

Hvis der er bekymring/problemer i praktikken, tages der kontakt til VIA.