Pædagogstuderende
Praktikbeskrivelse for pædagogstuderende på Kristrup Skole.
Beskrivelse af praktikstedet
Institutionsleder: Karen Margrethe Kannegaard-Krogsholt
Kontaktperson for praktik i pædagoguddannelsen: Birgitte Rasmussen
Kristrup Skole er beliggende i den sydøstlige Randers-bydel; Kristrup. vores skoleområde er stort, og vi har elever med mange forskellige baggrunde. Vi har 3-4 spor på hver årgang i almenområdet og tre specialklasser for elever med specifikke vanskeligheder, samt en stor SFO og fritidsklub.
Vores indskoling har ca. 400 børn - SFO ca. 270 (+ 80-100, når vi har førskolebørn). Børnene er i alderen 6-10 år.
Vi er opdelt i 4 teams (5 teams i perioden 1/3 - 1/8) fordelt på 4-5 fysiske steder.
Vision
"Glade børn lærer bedst"
Vi vil skabe livsduelige og nysgerrige hele mennesker med mod på livet og lyst til at lære.
Kristrup skole har høj faglighed og hver elev udfordres optimalt i hvert fag. Skolen har plads og rum til kreativitet og forskellighed.
På Kristrup skole skabes et stærkt fundament for livslang læring og udvikling, hvor børnene bevarer motivationen og glæden fra første skoledag. På skolen er alle en del af fællesskabet og trives.
På Kristrup skole tør man lave fejl, for der er gensidig anerkendelse og respekt. Kristrup Skole er en aktiv medspiller i lokalsamfundet og et forbillede for andre skoler.
Åbningstider
Mandag-fredag: 06.30-08.00
Mandag-onsdag: 14.05-17.00
Torsdag-fredag: 12.55-17.00
Ferieåbning: 06.30-17.00
Ansatte
- Pædagoger
- Lærere
- Medhjælpere
- Sekretærer
Praktikvejledere
- Birgitte Rasmussen
- Mia Zahl Krogsgaard
- Ronni Bach Jakobsen
- Mie Nygaard
- Martin Pehrson
- Glenn Rasmussen
Praktikvejlederens kvalifikationer: PD Modul i praktikvejledning, Diplomuddannelse
Tværfagligt samarbejde internt og eksternt
- Lærer/pædagog-samarbejde
- Samarbejde med PPR (psykologer, fremskudte rådgivere m.m.)
- Samarbejde med børnehaverne i skoledistriktet (den røde tråd)
- Forældresamarbejdet
Særlige forhold omkring den studerendes ansættelse
Vi tilbyder et studiemiljø med andre studerende og en bred vifte af vejledere og medarbejdere, som det vil være muligt at indsamle viden fra.
For det meste følger man den vejleder, man har. Her skal man kunne tage over, hvis vejleder ikke er tilstede (så man har alene-timer). Nogle studerende har haft sin egen klasse og går ind på lige fod med de fastansatte pædagoger, og der har man faste timer alene.
Alene-timer kan dreje sig om det, der svarer til 3-4 lektioner.
Man vil i 2. og 3. praktik også have perioder i 2 andre teams ca. 1 uge ad gangen - så man kan se, hvordan de samarbejder, deres struktur mm.
Man skemalægges med en buffer til aftenmøder (da der på skolen holdes møder efter kl. 17) - det være sig personalemøder, pædagogiske aftener, kursus, som er relevant at deltage i, forældremøder og samtaler.
Man skal være omstillingsparat.
Uddannelsesplan overordnet
Praktikstedet skal jf. bekendtgørelsen § 9, stk. 2 udfærdige Uddannelsesplan for de praktikperioder, praktikstedet kan modtage studerende. Planen skal udarbejdes i overensstemmelse med kompetencemålene for de relevante praktikperioder med angivelse af relevant litteratur, organisering af praktikvejledning og af kontakt til professionshøjskolen. Uddannelsesplanen udarbejdes i samarbejde med professionshøjskolen.
Specialiseringsmuligheder
- Skole- og fritidspædagogik
Valgfagsområder
- Kreative udtryksformer
- Natur og udeliv
- Sundhedsfremme og bevægelse
- Medier og digital kultur
- Social innovation og entreprenørskab