
Flexen
Flexen er Kristrup Skoles mellemformstilbud og her kan elever med små og store udfordringer få understøttende undervisning i kortere og længere perioder efter behov.
I Flexen kan elever med små og store udfordringer blive understøttet i kortere og længere perioder efter behov. Tilbuddet tilrettelægges altid ud fra den enkelte elevs behov.
Flexen råder over 3 lokaler, som vi kalder Flex 1, Flex 2 og Mini-flex. Mini-flex er forbeholdt elever i 0. og 1. klasse.
Elever kan blive tilknyttet Flexen via en indstilling fra klasseteamet eller på netværksmøder gennem ledelsen.
Flexens koordinatorer er ansvarlige for koordineringen af elevens opstart i tilbuddet.
Når en elev tilknyttes flexteamet, vil det altid være i samarbejde med forældrene og forældrene skal forvente et udvidet samarbejde med skolen.
Eleven får tilknyttet en tovholder - dvs. en medarbejder i Flexen. I samarbejde med forældre og klasseteam justerer tovholderen løbende elevens mål for samt indhold i tilbuddet.
For elever, som tilknyttes Flexen, udarbejdes en handleplan, som løbende evalueres og justeres i samarbejde med klasseteam, forældre og eleven.
På netværksmøder for elever, som er tilknyttet Flexen, deltager altid forældre, ledelse samt repræsentanter fra både klasseteam og kompetenceteamet. Eksterne deltagere på netværksmøder kan fx. være skolens psykolog, fremskudt rådgiver, talepædagog eller kommunal læsekonsulent.
Mål for Flexen
Målet for tilbuddet er:
- at eleven kommer i øget faglig og social trivsel
- at eleverne tillærer strategier, så de i størst muligt omfang kan deltage i stamklassens undervisning
Børn kan indstilles til Flexens tilbud, hvis de f.eks.:
- er under udredning eller har fået en diagnose
- har en PPV
- har svært ved at koncentrere sig
- har svært ved at organisere og planlægge deres skoleliv
- er særligt urolige i læringsrummet
- har brug for støtte til at øge relationer
- har brug for en periode med ekstra stilladsering
- er passive eller meget stille.
Tilbuddet henvender sig med andre ord til elever med udfordringer i almenundervisningen, som har brug for et tilpasset skema i en periode.