Mad

Det er vigtigt for børnenes trivsel, at de i løbet af dagen får noget sundt og nærende at spise, så de kan holde til en lang dag.

Vi anbefaler, at eleverne medbringer en lille madpakke til 10-pausen (spises ude), et større måltid til 12-pausen og evt. en mindre madpakke til senere.

Hvis børnene skal videre i SFO, har de mulighed for at spise en lille eftermiddagsmad i klassen, inden de fortsætter i SFO.

I Fritidsklubben Vennelyst kan børnene købe lette måltider, såsom grovboller og knækbrød, eller medbringe egen madpakke.

Vælg gerne noget sundt, som børnene kan lide, og som er nemt at spise i pauserne.

Det er muligt at bestille skolemælk hos skolemælk.dk.

Skolemad leveres af Romalt Aktivitetshal og kan bestilles på skolemad.nu.

Vi anbefaler, at børnene har en drikkedunk med til vand. Skolen har flere vandautomater opstillet.

Fødevarestyrelsens anbefalinger – Madpakkehånden

Typisk glemmer vi at købe ind til madpakken, når vi står i supermarkedet og tænker ”hvad skal vi have til aftensmad?”. Madpakkehånden er en enkel huskemodel for, hvad der skal i madpakken, hvis den skal være sund og efterleve de officielle kostråd.

En god og sund madpakke består af fem ingrediensgrupper – en for hver finger. Husk derfor ”hånden”, når du køber ind, og når du smører madpakken.

Hånden består af:

  1. grønt – gnavegrønt, salat eller pålæg
  2. brød – helst rugbrød eller fuldkornsbrød
  3. pålæg – kød, ost eller æg
  4. fisk – mindst en slags fiskepålæg
  5. frugt – det friske og søde

Det er en god idé at lave lidt ekstra til aftensmaden – lige til at komme madpakken i morgen. F.eks. kan du bruge gårsdagens rester af:

  • kyllingelår
  • fiskefrikadeller
  • pizza
  • råkostsalat
  • madtærte

Du kan læse mere om madpakkehånden her.