Mad

Det er vigtigt for børnenes trivsel, at de i løbet af dagen får noget sundt og nærende at spise, så de kan holde til en lang dag.

Vi anbefaler, at eleverne medbringer en lille madpakke til 10-pausen (spises ude), et større måltid til 12-pausen og evt. en mindre madpakke til senere.

Hvis børnene skal videre i SFO, har de mulighed for at spise en lille eftermiddagsmad i klassen, inden de fortsætter i SFO.

I Fritidsklubben Vennelyst kan børnene købe lette måltider, såsom grovboller og knækbrød, eller medbringe egen madpakke.

Vælg gerne noget sundt, som børnene kan lide, og som er nemt at spise i pauserne.

Vi anbefaler, at børnene har en drikkedunk med til vand. Skolen har flere vandautomater opstillet.

Det er muligt at bestille skolemælk hos skolemælk.dk.

Madordning

Skolemad leveres af Romalt Aktivitetshal og kan bestilles på skolemad.nu.

Tips til madpakken

Ifølge Fødevarestyrelsen er der fem ingredienser i en sund madpakke:

• Brød – helst rugbrød eller fuldkornsbrød
  • Grønt – snackgrønt, salat eller pålæg
  • Pålæg – kød, æg, bælgfrugter eller ost
  • Fisk – mindst en slags fiskepålæg
  • Frugt – det friske og søde

Få flere gode råd og inspiration til en sund og varieret madpakke i Fødevarestyrelsen folder "Gi' madpakken en hånd".

Det er en god idé at lave lidt ekstra til aftensmaden – lige til at komme i madpakken. F.eks. kan du bruge rester af:

• kyllingelår
  • fiskefrikadeller