Specialafdelingen Skibet

På Kristrup skole er der 3 specialklasser: Der er 1 indskolingsklasse (0.-3. klasse) og 2 mellemtrinsklasser (4.-6. klasse).

På Kristrup skole er der 3 specialklasser: Der er 1 indskolingsklasse (0.-3. klasse) og 2 mellemtrinsklasser (4.-6. klasse)

Børnene her har forskellige diagnoser; Det kan være autismespektrumforstyrrelser og/eller ADHD, generelle indlæringsvanskeligheder og lettere socio-emotionelle udfordringer m.m.

Klasserne arbejder hver for sig i eget lokale, men vi understøtter også fællesskaber på tværs i frikvarterer og på ture og særlige dage.

Vores værdier

Eleverne i vores klasser har alle brug for en høj grad af struktur og forudsigelighed. Derfor søger vi at skabe genkendelighed gennem tydelige og nærværende voksne og en struktureret hverdag. Vi søger at styrke elevernes nysgerrighed og lyst til at lære.

Eleverne undervises enten individuelt eller i mindre grupper i fagene. Vi øver os også i at være sammen hele gruppen, både når vi starter en time op, og når vi laver kreative og sociale aktiviteter.

Vi møder eleverne med anerkendelse og med elevens trivsel i fokus. Vi skaber ro, overblik og tryghed således, at elevens udviklingspotentiale styrkes.

Vi tror på, at glade børn lærer bedst og derfor gør vi en del ud af det sociale fællesskab dels i klassen, men også på tværs af de tre klasser i vores specialafdeling.

Når vi møder udfordrende adfærd har vi en Low Arousal-tilgang - vi skaber rum og ro for barnet.

Vi tror på, at børn gør det, der forventes af dem, hvis de kan. Når de ikke lykkes, er det omgivelserne, der må ændre sig.

Som personale er vi derfor nysgerrige på, hvad der kan ligge til grund for, at en elev ikke lykkes i en situation, og vi forsøger at tilpasse kravene, så barnet kan lykkes.

  • Vi har hele tiden for øje at bygge på barnets styrker og færdigheder.
  • Vi ser hele barnet og undrer os på barnets vegne.
  • Vi ser altid efter det gode i barnet og den gode intention.
  • Vi arbejder proaktivt frem for reaktiv.
  • Vi sætter os selv i spil som et spejl og en voksen, man kan spille bold op ad.
  • Vi tror på, at relationen til barnet er bærende for at kunne stille krav.